Jordi Herralde deixa la direcció d'Anagrama i propicia una transició plàcida

24/10/2017
  • Jordi Herralde (Barcelona, 1935) és un dels editors més coneguts, reconeguts i respectats a tot el món, amb un prestigi que s'ha guanyat gràcies a un catàleg de mirada ample, agosarada i lúcida ("el director literari és el seu catàleg", tal i com afirmava en aquesta entrevista amb Eva Piquer, manllevant les paraules de Jaime Salinas). L'aposta l'ha conduït a un èxit continu al llarg de quatre dècades, sempre amb la coherència de mantenir-se lluny del consum fàcil, de la digestió frívola i de la voracitat més insulsa. Aquesta és, de fet, la marca empresarial –i vocacional– de l'editorial que va fundar, Anagrama.

    Una editorial que aquest dilluns formalitza una transició plàcida, després de ser adquirida el 29 de gener del 2016 pel grup Feltrinellique aleshores passava del 49% al 99% de l'accionariat. El canvi d'any marca el nou rumb del segell i de l'històric editor, que conserva un simbòlic 1% de l'empresa, que deixa la direcció editorial i passa a ser el president del Consell d'Administració, tal com estava previst. Anagrama passa a ser dirigida per Silvia Sesé, escollida pel mateix Herralde i testimoni fefaent d'un relleu que no suposarà cap trencament abrupte amb la línia editorial fundacional, tal com han subratllat els mateixos implicats en diverses ocasions.

    Una aposta per llibres de qualitat i nous autors

    A l'hora de fer balanç de la feina feta, el llegat de de Jordi Herralde parla per si mateix, i de manera prou concloent: l'editor deixa un segell construït a la seva imatge i al qual ha sabut dotar d'ànima i de rigor. Des de la seva fundació –l'any 1969, en un petit pis de la zona alta de Barcelona–, Herralde ha demostrat tenir gust i olfacte per una literatura amb pes. També un ull clínic per autors de llarg recorregut. La recepta sembla fàcil, però no sempre condueix als resultats assolits per l'empresa catalana, comandada per un editor amb la capacitat de crear un món i d'interrelacionar-ne les parts a base de literatura i de molt de risc.

    Editorial Anagrama porta publicats més de 3.500 títols, repartits en diverses col·leccions, i convoca tres guardons per a obra inèdita: el Premio Anagrama de Ensayo (des de 1973), el Premio Herralde de Novela (des de 1983) i el Premi Llibres Anagrama que, des del darrer any també dóna visibilitat a nous autors en llengua catalana. Com a autor, Herralde ha publicat cinc llibres relacionats amb la seva tasca professional: Opiniones mohicanas (2000), Flashes sobre escritores y otros textos editoriales (2003), El observatorio editorial (2004), Para Roberto Bolaño (2005), Por orden alfabético. Escritores, editores, amigos (2006), Homenaje a Paul Auster (2007) i Canutos con Copi. Aventuras de un editor (2008).

    Herralde ha rebut diversos guardons per una trajectòria editorial farcida de moments destacats. Entre ells, el Premi Nacional a la Millor Tasca Editorial Cultural (1994) o el Premi Targa d'Argento La Stampa Tuttolibri (1999). L'any 2000 va ser condecorat amb la Creu de Sant Jordi per haver "renovat la sensibilitat dels lectors a través de la introducció a Espanya dels principals autors europeus i americans contemporanis, en curadíssimes traduccions" i també per la difusió en castellà "dels autors catalans més emblemàtics". El 2005 va rebre la distinció d'Oficial d'Honor de l'Excel·lentíssima Ordre de l'Imperi Britànic i el Premio Grinzane, uns guardons de prestigi als quals se'ls va afegir, l'any següent, el nomenament com a Commandeur de l'Ordre des Arts et des Lettres, a França. 

     


cercar

Últimes entrades

Este sitio web almacena datos como cookies para habilitar la funcionalidad necesaria del sitio, incluidos análisis y personalización. Puede cambiar su configuración en cualquier momento o aceptar la configuración predeterminada.

política de cookies

Esenciales

Las cookies necesarias ayudan a hacer una página web utilizable activando funciones básicas como la navegación en la página y el acceso a áreas seguras de la página web. La página web no puede funcionar adecuadamente sin estas cookies.


Personalización

Las cookies de personalización permiten a la página web recordar información que cambia la forma en que la página se comporta o el aspecto que tiene, como su idioma preferido o la región en la que usted se encuentra.


Análisis

Las cookies estadísticas ayudan a los propietarios de páginas web a comprender cómo interactúan los visitantes con las páginas web reuniendo y proporcionando información de forma anónima.


Marketing

Las cookies de marketing se utilizan para rastrear a los visitantes en las páginas web. La intención es mostrar anuncios relevantes y atractivos para el usuario individual, y por lo tanto, más valiosos para los editores y terceros anunciantes.